2. 8. 2017
Zatímco v některých evropských zemích se už auta na elektřinu stávají seriózní alternativou ke klasickým vozům se spalovacím motorem, v Česku zatím zůstávají spíše technickým výstřelkem pro bohaté. Za pár desítek let však může být všechno jinak. Naše země má totiž nejlepší předpoklady stát se elektromobilní velmocí.
Prognózy překotného vývoje elektromobility sice bývají asi tak přesné
jako dlouhodobá předpověď počasí, nicméně nelze popřít, že jde o
celosvětový trend, který si dříve nebo později najde cestu k běžnému
spotřebiteli. Cesta to však bude ještě dlouhá. Pravda, v prvním
čtvrtletí letošního roku v Evropě vyskočil meziroční prodej
elektromobilů o 37,6 %, ani tak však podíl na celkovém množství nově
registrovaných vozidel nepřelezl 1 %.
Nutno také dodat, že zatímco elektromobilní trh v Německu, Francii,
Norsku či Nizozemsku se alespoň pozvolna probouzí, v Česku zatím
setrvává v hlubokém spánku, až kómatu. Podle údajů Asociace
elektromobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů se horko těžko
blížíme hranici 3000 registrovaných elektrických vozidel a každý rok
jich přibývá jen v řádu stovek. Studie společnosti Roland Berger přitom
ještě před třemi lety tvrdila, že do roku 2030 bude jezdit po českých
silnicích přibližně čtvrt milionu elektromobilů. A příští rok bude
zaručeně stoletá zima...
Problém spočívá pochopitelně v tom, že s elektromobily je to zatím
podobné jako s obnovitelnými zdroji energie: je snazší o nich hezky
hovořit, než je masově rozšířit. Technické a energetické řešení má zatím
k dokonalosti daleko, a proto poměr cena/výkon bez dotací nebo jiné
formy podpory zatím nemůže konkurovat tradičnímu modelu. To však může
být jen otázkou času – a až ten čas nastane, právě v Česku se mohou dít
věci...
O obřích zásobách lithia u Cínovce se toho napsalo již hodně. Tento
kov je pro současnou civilizaci čím dál tím důležitější – používá se,
jak známo, do baterií mobilních telefonů, notebooků, ale také právě do
elektromobilů. Není proto divu, že když výsledky průzkumných vrtů na
začátku letošního roku předčily původní očekávání o krušnohorském
ložisku, akcie potenciálního australského těžaře vylétly na
desetinásobek.
V případě elektromobilů však nejde pouze o klíčový materiál na
samotnou výrobu baterií, ale také o dostatek vhodné „potravy“, tj.
elektřiny. O tom už se tolik nepíše. Vezmeme-li přitom v úvahu průměrnou
spotřebu uváděnou výrobci (cca 250 Wh/km) a průměrný roční nájezd
14 000 km, vyjde nám, že průměrný elektromobil ročně spotřebuje 3,5 MWh,
což už se blíží roční spotřebě jedné domácnosti. Pokud by se tedy
naplnila vize společnosti Roland Berger, už v roce 2030 budeme jen pro
elektromobily potřebovat 875 GWh. Kdybychom po vzoru Norska chtěli třeba
do roku 2050 nahradit všechna osobní vozidla elektromobily
(v současnosti jich je v ČR něco přes 5 milionů), dostáváme se už na
gigantickou roční spotřebu téměř 20 TWh. A to jsme vzali v úvahu pouze
osobní vozidla.
Na tomto místě je vhodné dodat, že pokud nechceme sedat do auta
výhradně za silného větru či jasné oblohy, bavíme se o stabilních
dodávkách elektrické energie. A právě v tomto ohledu Česká republika
zatím rozhodně má co nabídnout. Hnědouhelné elektrárny vloni vyrobily
36,2 TWh a jaderné elektrárny 24,1 TWh brutto elektřiny. Především díky
těmto zdrojům je naše země zatím energeticky soběstačná a udržuje si
pozici dlouhodobého čistého vývozce. Zároveň je zřejmé, že z hlediska
„paliva“ je na rozvoj elektromobility perfektně připravena.
S trochou nadsázky se tak dá říct, že souběžně s pozvolným přechodem
z „doby ropné“ do „doby elektrické“ by se v Česku mohl zrodit jakýsi
evropský Kuvajt. Díky elektromobilitě se totiž stabilní elektřina
nejspíš časem promění v novodobý ekvivalent ropy. Otázkou jen zůstává,
jak s touto prognózou zamává postupné odstavování uhelných elektráren a
nejistota nad rozvojem těch jaderných.